Kamel Daoud is an Algerian writer. Even though we share the same nationality, we definitely don’t belong to the same Algeria. Daoud belongs to a minority of Algerian intellectuals, mainly francophile, who adopt western (not to say french) values: modernity, secularism, individualism, liberalism ; and who vehemently reject their people’s traditional values inherited from Arab-Muslim civilization. His writings, welcomed and celebrated in France, reflect perfectly his beliefs as they are always filled with his zealous Islamphobe and Arabophobe opinions.
His last New York Times op-ed “The Sexual Misery of the Arab World”, is a masterpiece of a condescending neo-colonial writing dedicated to demonizing Arabs’ culture and values.
Firstly, Daoud reminds us that revolution for Arabs doesn’t mean modernity – He means western modernity of course. According to him, in order to access modernity, Arabs should revolutionize their culture, religion and social norms, especially the one related to sex to fit the western “universal” norms.
Secondly, to elaborate his thesis, the writer dangerously jumps into the Cologne’s attacks to expose, the “sick relationship with women” qualified as “one of the great miseries” of the Arab world. He goes on in his diatribe borrowing from islamophobe and feminist confused rhetoric mixing categories from women virginity and burkini to suicide bombers. For Daoud “sex is a complex taboo” in the Arab world, where society is controlled by backward values “conservatism, puritanism and patriarchal culture”.
At last, addressing Europeans and feeding the anti-Islam anti-Arab ongoing propaganda, Daoud warns the West from this Arab sickness that is spreading dangerously in the Western lands.
How brave is this Algerian writer…
Brave Daoud would never denounce the sexual misery of the West: the pedophile French soldiers serving in UN troops in Africa forcing children into sex ….for food ; women and children sex trafficking along with the flourishing shameful pornographic industry in the West. No, brave Daoud would only target his people : the Arab, the Muslim …the usual easy target…
Daoud is not a western orientalist intellectual. He is the Arab who rejects his own society’s cultural values to adopt the colonizer’s ones. By doing so, he acts as le “colonisé” depicted by Frantz Fanon : a culturally colonized Algerian intellectual seeking desperately to look like his master western colonizer.
Each time he writes, Daoud puts on his white modern and secular mask to demonize his people and look like the West…to win recognition from the West, win more awards, and be published… in the New York Times.
February 14, 2016 at 12:53 pm
This time I should agree my dear sister, but… as I couldn’t continue in english, let’s go in french :)
Je ne suis pas d’accord pour l’importance qui lui est accordée. Personnellement, et même si c’est un “nom” que je connais depuis quelques années, je ne lis ses “chroniques” qu’à l’occasion de polémiques comme celle-ci par exemple, parce qu’elles sont fortement relayées. Sinon, et vraiment qui lit Kamel Daoud? Parmi les algériens je veux dire. Combien? Et son “lectorat” à l’étranger? Qui et combien? Ce n’est pas parce qu’il a une tribune sur le NYT qu’il est très lu, est-ce que tu lis tout le journal toi? Surtout et depuis internet, on ne lit que ce qui nous intéresse. Un “phénomène” médiatique ne répond pas forcément à une réalité tangible, on s’en rend de mieux en mieux compte aujourd’hui… La seule vérité ici, est qu’il doit être (j’espère pour lui) grassement payé pour ses chroniques, auxquelles je ne trouve malheureusement (pour lui) aucun intéret. J’ai fait beaucoup d’effort pour la terminer celle-là : elle aurait pu être écrite par “n’importe qui” sur le web qu’on n’y verrait aucune différence. Il reprend des clichés usés, enchaine des évènements et essaie de leur trouver un rapport… et il passe allègrement du journaliste chroniqueur au sociologue, on ne sait pas trop comment…
Pour faire de la psychologie (s’il fait de la sociologie, pourquoi pas moi?), je dirai qu’il me semble que le Daoud essaie de se laver du “crime” d’avoir été “islamiste” dans sa jeunesse (c’est bien lui qui le dit n’est-ce pas?). Il essaie de se défaire de son passé. De se refaire une “virginité” (pour rester dans son thème). Il est impératif qu’il “expie” ce péché “originel” dont il a affreusement honte. Car il n’a adopté la culture “française” (la culture des “lumières”, des “libres penseurs” et des “civilisateurs”) qu’assez tardivement. Et comme on dit chez nous : en’bredj :)) Il a été épaté et appâté… le monde de la “délicieuse licence” a définitivement retourné le pauvre petit Kamel. Il ne faut pas trop l’en blâmer…
Je ne voudrais pas en rajouter, sait-on jamais, il pourrait passer par ici et lire ton blog ;) mais il ne devrait pas se fier aux encenseurs qui sont légion dans le monde littéraire (et dans le monde artistique en général), c’est un monde d’hypocrites, où tout le monde s’embrasse avec chaleur, on y croirait presque, mais où tout le monde se poignarde dans le dos, et sans remords. Et puis tant que tu es en haut de l’affiche, tout ce que tu fais est splendide, magnifique, magique! mais malheur à toi si tu tombes, pour une raison ou pour une autre… alors Daoud, gare à la chute!
ce que je viens d’écrire m’a rappelé “le bucher des vanités”, un livre que je conseille à Monsieur Daoud s’il nous lit :))
LikeLike
February 19, 2016 at 9:39 am
Dear O.
Forget about french and practice your english writing skills…and don’t worry my english is not good either.
Following the severe criticism he got for his last NYT op-ed, Daoud announced lately that he leaves journalism in “Le Qutotidien d’Oran“. He will dedicate himself to writing. Will he do better than Sansal? let see?
Have you noticed? Here again, Daoud didn’t announce his decision to his fellows Algerians…but to his friend l'”étranger”.
His decision is already used by french media to denounce “islamphobia accusation” comparing it to…inquisition…
What a sad useful idiot he can be…
LikeLike
February 20, 2016 at 7:59 am
Yes I read it this morning ;) I’m trying my best in English, and since few years, I’m far better than I was before… mais rien à voir avec ton niveau, quand même ;)
Lorsque j’ai écrit “gare à la chute!” dans mon premier commentaire, je ne pensais pas être si proche de la vérité. Il semble bien que le Daoud ait été “lâché”, ou du moins “sermonné”. Un petit “lavage/essorage” qui l’a ramené à la réalité. Fini le rêve pose bien tes pieds sur le sol, et dans l’eau froide d’ailleurs :)
Il faudra attendre son prochain roman, aura-t-il le même “succès” que le premier?
LikeLike
December 8, 2016 at 9:25 am
your article revolts me so much ! so you dont think there is ANYTHING to question and criticise about the way sexuality and the woman are treated in Algeria ? You think the ” Code de la Famille ” is a fair legislation?
Woman are reduced to being what they have between their legs, they are diabolised,and banned from public space.
I invite you to read ” Une Education Algerienne ” by Wassyia Tamzali, to get a woman’s perspective.
Daoud is not writing about the West so lets not bring it to table and get sidetracked as people seem to be often :
He talks about his country and his culture, he is not less Algerian than you ( or me,for that matter although you might consider me as a ” laico-assimilationniste ” or an ” Apostate ” even, which i wouldn’t give a flying fuck about FYI).
He is an artist, a writer, and the role of an artist is to hold a mirror to his world and make it question.
If you are not questioning anything that he is talking about (i.e. the place of women and the repression of sexuality in the Arab world, AND NOT post-colonial bullshit theory ), you are fighting the wrong battle, my friend.
The emerging countries will not be able to hide behind colonialism and blame it for everything that goes wrong FOREVER.
50 or 60 years have passed and if these countries are not able to pull their fingers out of their ass and embrace modernity , it is THEIR fault.
South Korea and Algeria were at the same level in 1962, South Korea was probably worse actually … See the difference now in 2016 ?
Regards
LikeLike